dr Adam Sandauer





25 kwietnia 2005 r. Warszawa

ul xxxxxxxxxxxxx

xx xxx Warszawa

tel. xxxxxxxxxxxx





Pan Ryszard Kołtun

Redaktor Naczelny

Dziennik Polski
Szanowny Panie Redaktorze,

W Dzienniku Polskim z dn. 22.04.05 opublikowany został artykule pt. „Kto komu szkodzi” poświęcony relacjom stowarzyszenia Primum Non Nocere z organizacją z Tarnowa kierowaną przez R. Frankowicza. Podkreślam iż brak współpracy tych organizacji wynika z odmiennych celów działania. My dążymy do takiej zmiany prawa by poszkodowany uzyskiwał natychmiastową pomoc gdy dojdzie do błędu lekarskiego czy do wypadku medycznego, bez konieczności prowadzenia postępowań sadowych, natomiast organizacja z Tarnowa chce uczestniczyć ( nie za darmo ) w tych postępowaniach i nie dąży do zmiany obowiązującego prawa. 

W artykule znajduje się szereg moich wypowiedzi. Mimo iż od dziennikarza który ze mną rozmawiał, wymagałem autoryzacji tekstu, opublikowano tylko część z wypowiedzi, przerabiając je już po mojej autoryzacji. Inne wypowiedzi po autoryzacji, usunięto. W ten sposób dziennikarz starał się zmniejszać różnice w celach organizacji by stwarzać wrażenie iż brak współpracy może być wynikiem niezdrowych ambicji.   

Dopuszczono się przeróbek moich wypowiedzi,  polegających na usuwaniu fragmentów cytowanych zdań. Zostały tez przerobione fragmenty wypowiedzi przez usuwanie wewnętrznego zdania zawartego i będącego integralną częścią wypowiedzi. 

I tak np. dziennikarz przypisuje mi słowa: „My dążyliśmy do zmiany prawa na korzystniejsze dla pacjentów, nie unikając zdecydowanych nacisków na ustawodawców - mówi Adam Sandauer. - Organizacja z Tarnowa przeciwko obecnemu prawu nie protestowała, a do tego czerpie korzyści z obecnej sytuacji.”

Podczas gdy moja, autoryzowana wypowiedź miała treść: „My dążyliśmy do zmiany prawa by poszkodowany miał jakieś szanse na uzyskanie pomocy, nie unikając zdecydowanych nacisków na ustawodawców. - mówi Adam Sandauer. - SOPP w Tarnowie nie było tym zainteresowane. Organizacja z Tarnowa przeciwko obecnemu prawu nie protestowała a do tego czerpie korzyści z sytuacji, która jest....”

Mimo iż treść opublikowanego zdania jest podobna do mojej wypowiedzi to nie przekazuje ona tej samej informacji, bo moja wypowiedź zawierała b istotną tezę, iż poszkodowani często nie uzyskują pomocy. Ponadto, usunięto drugie zdanie wypowiedzi.

Dziennikarz zmienił też moja wypowiedź pisząc: „...Obawiam się, że w tym przypadku dochodzi do mieszania działalności społecznej z zarabianiem pieniędzy. Mamy informacje, że żona prezesa Frankowicza ma firmę sporządzającą odpłatnie opinie lekarskie, a działalność społeczna prezesa może służyć naganianiu jej klientów...”

Podczas gdy moja wypowiedź miała treść: „...- Obawiam się, że w tym przypadku dochodzi do mieszania działalności społecznej z zarabianiem pieniędzy. Oczywiście lekarz może pomagać adwokatowi, który reprezentuje poszkodowanego, ale jeśli to robi za pieniądze to nie jest to działanie społeczne.  Mamy informacje, że żona prezesa Frankowicza ma firmę sporządzającą odpłatnie opinie lekarskie, a działalność społeczna męża, nagania klientów...”.

Z wypowiedzi usunięto drugie zdanie mojej wypowiedzi, zawierające kryterium iż jeśli zarabia się pieniądze to działanie takie nie powinno być traktowane jako działanie społeczne. Wyjaśniam dokładniej: Oczywiście organizacje społeczne mogą zatrudniać pracowników, ci jednak o ile są zatrudnieni nie działają już społecznie.

Podobnie, autor artykułu wkłada w moje usta słowa: „- Wbrew temu, co czasem słyszę, nie chodzi mi o karierę polityczną, a o pomoc dla poszkodowanych do których i ja sam się zaliczam - mówi...”

Moja wypowiedź miała treść: „- Wbrew temu, co czasem słyszę, nie chodzi mi o karierę, a o pomoc dla poszkodowanych do których i ja sam się zaliczam - mówi....”

Mogę tylko domyślać się, przyczyny, dla której moje słowo „karierę” zamienił dziennikarz na „karierę polityczną”. Przypuszczam, iż jest to ogólna niechęć społeczeństwa do polityki.

Analogicznych zmian dokonanych w autoryzowanym tekście moich wypowiedzi jest znacznie więcej.

Podkreślam, iż dziennikarz przygotowując artykuł, do autoryzacji przesłał mi tylko swoje pytania i moje odpowiedzi. Moje odpowiedzi po autoryzacji albo zostały usunięte z artykułu albo zostały przerobione.

Do innych informacji zawartych w publikacji nie mogłem się odnieść wcześniej, ponieważ nie były mi znane. Czynię to obecnie, poniżej.

Autor artykułu pisze: „Artur Sandauer w przeszłości chciał zdobyć mandat senatora, ale nie udało się...”.  Mam na imię Adam zaś prof. Artur Sandauer, mój ojciec, nie kandydował i nie mógł kandydować do Senatu RP, ponieważ zmarł w roku 1989 gdy w Polsce nie było Senatu. 

Zdumiewa mnie, jaki ma mieć związek z treścią artykułu to, iż kiedyś kandydowałem w wyborach parlamentarnych. Czy jest to naganne? A może chodzi o to by wsadzić mnie do „jednego worka” z politykami przy panującej ogólnie niechęci społeczeństwa do polityki i polityków?

Przypominam, iż w wyborach 2001 roku otrzymałem poparcie 113 tysięcy wyborców, kandydując z listy, która nie była zarejestrowania w całym kraju i nie miała dostępu do czasu antenowego ogólnopolskiej TV. Warto przypomnieć, iż do Senatu RP nie dostał się nikt lub prawie nikt z pośród osób, które nie kandydowały z ogólnopolskich komitetów wyborczych. Tak działa obecna ordynacja wyborcza. Czy w takiej sytuacji 113 tys. głosów to dużo czy mało?

Autor cytuje R. Frankowicza i relacjonuje wypowiedź Pana Józefa Drausa: „... Proszę też zwrócić uwagę, że obecny tutaj pan Draus z Podkarpacia, który kiedyś zapłacił za opinię i mimo to przegrał sprawę w sądzie, nie ma do nas pretensji i przyłączył się do naszego stowarzyszenia. Józef Draus potwierdza to i opowiada, że kiedy pojechał do Warszawy, do Primum Non Nocere, jako pokrzywdzony pacjent, wrócił do domu zniesmaczony. - Miałem wrażenie, że mało kogo tam obchodzi moja historia, dano mi jakieś ulotki i zaproszenie na wiec..”. 

Zdumiewa, iż nie poprosił mnie o komentarz do tej wypowiedzi autor artykułu. Wyjaśniam więc czytelnikom, iż prawdopodobnie nie widząc szansy na wygranie sprawy przed sądem, odradziliśmy panu J.Drusowi wnoszenie pozwu. Pan J.Drus otrzymał od nas prawdopodobnie informacje, iż przy obowiązującym w Polsce prawie, nie ma szans na wygranie i że nasze stowarzyszenie dąży do zmiany prawa. Jeśli pan J.Drus mimo to chciał wnieść pozew i zapłacić panu Frankowiczowi za sporządzenie prywatnej opinii i przegrać sprawę to tak zrobił i jest z tego zadowolony. 

Większość ludzi woli jednak nie wnosić pozwów, nie wydawać znacznych pieniędzy na „prywatne opinie”, gdy nie mają szans na wygraną.

Ulotki czy też zaproszenia na wiece o zmianę prawa, otrzymywał od nas każdy, kto się zgłaszał i zechciał je kolportować. Pewno otrzymał je także pan J.Drus. Czy jest w tym cokolwiek złego?

Autor relacjonuje kolejną wypowiedź pana R.Frankowicza: „Ludzie, którzy przychodzą do stowarzyszenia, mogą liczyć - wedle zapewnień zarządu - na kompetentne informacje, m.in. na temat możliwości korzystania z przepisów dotyczących uszczerbku na zdrowiu w trakcie uzyskiwania świadczeń medycznych. Prezes Frankowicz mówi, że w jego komputerze zarejestrowanych zostało już ponad 30 tys. różnych przypadków z całej Polski...”

Ponieważ organizacja, którą kieruje R.Frankowicz istnieje od 1996 roku, przyjmuję, iż sprawy te miały trafić do R.Frankowicza w ciągu, co najwyżej 9 lat. 

Do autora, apeluję o trochę krytycyzmu, przy epatowaniu wielkimi liczbami. Wynika z nich bowiem iż do pana R.Frankowicza wpłynęło ok. dwa razy więcej skarg niż do wszystkich ( kilkunastu ) biur  Okręgowych Rzeczników Odpowiedzialności Zawodowej Izb Lekarskich, rozsianych po całym kraju. Ponadto jest to liczba ok. 6 razy większa od ilości pozwów o błędy lekarskie, które w okresie od 1994 – 1999 trafiły do powszechnych sądów okręgowych i okręgów sądów okręgowych ( dalszych danych z późniejszego okresu nie mamy).

Jak twierdzi autor artykułu, sporządzenie opinii przez firmę pani prezesowej kosztuje 2000 zł. Opiniowanie 30 tys. spraw o których mówi pan R. Frankowicz, dałoby przychód firmie jego żony wysokości 60 mln. zł. Jeśli nie wszyscy z podawanej przez pana R.Frankowicza liczby osób, korzystali z usług firmy pani prezesowej a np. tylko 1% to otrzymamy z przychód jest znacznie mniejszy, bo tylko drobiazg 600 tys. zł. 

Ciekaw jestem, co sądzi Wydział Spraw Obywatelskich i fiskus o takiej formie mieszania działalności społecznej z komercyjnymi usługami. 

Z własnych doświadczeń związanych z kierowaniem stowarzyszeniem Primum Non Nocere sądzę, iż liczba 30 tys. spraw jest przesadzona. 

Nieprawdziwa jest też informacja zawarta już w pierwszym zdaniu artykułu, iż Stowarzyszenie Primum Non Nocere zostało zawieszone czy też, że samo obecnie zawiesiło swą działalność. Informuję, iż wobec braku środków na utrzymanie siedziby Zarządu Generalnego  i z powodu moich własnych problemów zdrowotnych zawiesiliśmy do Kongresu udzielanie porad prawnych w Warszawie. Nie wyklucza to np. po zebraniu środków możliwości wznowienia obecnie protestów.

   
Wobec licznych przekręceń i zmian dokonanych w moich wypowiedziach, wobec umieszczenia w artykule uderzających we mnie treści, których nie mogłem wcześniej skomentować, zwracam się do Pana Redaktora, na podstawie art. 31 ustawy Prawo Prasowe z prośbą o publikację w całości tego listu, jako  sprostowania czy jeśli ktoś woli jako  polemiki. 

Łączę wyrazy szacunku 

P.S. Jeśli redakcji potrzebna jest całość autoryzowanego materiału jak i moja korespondencja e mail z red. Wiesławem Ziobro, to oczywiście chętnie ją prześlę. Ewentualnie proszę dać znać na adres e mail xxxxxxx@neostrada.pl.  
-  tu,  po latach ta kopia autoryzowanej wypowiedzi, do publicznej wiadomości;
- tu link do archiwizacji kopii zdumiewającej publikacji Dziennika Polskiego i mojej odpowiedzi, której nie opublikowała redakcja https://www.sppnn.org.pl/old/dp/dp.htm
